Veelgestelde vragen


Hieronder vind je een overzicht van de veelgestelde vragen per onderwerp.


Voedselpakket aanvragen


Kom ik in aanmerking voor een voedselpakket?

Of je in aanmerking komt voor een voedselpakket hangt af van de hoeveelheid leefgeld. Leefgeld is het geld dat overblijft als je van de inkomsten de vaste lasten aftrekt. Hoeveel dat leefgeld mag zijn, is afhankelijk van de samenstelling van het gezin. Je vind dit bij de Regels en criteria.

Hoe vraag ik een voedselpakket aan?

De aanvraag van een voedselpakket loopt altijd via een instelling. Voor het aanvragen van een voedselpakket zijn vaste criteria opgesteld. Een instelling beoordeelt de aanvraag en kijkt of je voor een voedselpakket in aanmerking komt. Een voedselpakket is altijd een tijdelijk steuntje in de rug. Je krijgt in principe voor drie maanden een voedselpakket. Daarna kijkt een instelling of verlenging nodig is. Lees meer over Voedselpakket aanvragen.

Wat zit er in een voedselpakket?

Uitgangspunt is dat in een voedselpakket producten zitten van de Schijf van Vijf. Wat er precies in een voedselpakket zit, hangt af van de producten die wij krijgen. De voedselpakketten zijn elke week verschillend. Het voedsel komt van bedrijven die het over hebben. We hebben wel een magazijn waar we altijd wat voorraad hebben. Zodat we, als we niets geleverd krijgen, toch een pakket kunnen samenstellen. Een voedselpakket is altijd een aanvulling. Je kunt er niet een hele week van eten.

Hoe zit het met de houdbaarheidsdatum?

We houden ons aan de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en controleren dat heel nauwkeurig, maar worden ook zelf door de NVWA gecontroleerd. In een pakket zit wel eens eten dat over de datum is. Toch kun je het nog goed eten. Er zijn namelijk verschillende soorten houdbaarheidsdata. Heel veel dingen kun je nog lang eten na de datum die op de verpakking staat. Lees meer over deze Houdbaarheidsdatum.

Hoe veilig is het voedsel dat Voedselbank Lelystad aanbiedt?

Wij houden ons strikt aan de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). Ons voedsel is dus veilig. Wij werken ook volgens het handboek Voedselveiligheid. Lees meer over Voedselveiligheid.

Waar haal ik mijn voedselpakket op?

Je krijgt van onze administratie bericht waar en wanneer je jouw pakket op kunt halen.

Hoe lang krijg ik een voedselpakket?

Je krijgt een voedselpakket voor drie maanden. Na deze drie maanden beoordeelt een instelling je situatie opnieuw.

Wie bepaalt of ik een voedselpakket krijg?

Een aanvraag loopt altijd via een instelling. Kom je voor een voedselpakket in aanmerking, dan kan je in veel gevallen diezelfde week nog het pakket afhalen.

Wat moet ik doen als ik mijn voedselpakket niet kan ophalen?

Natuurlijk kan het een keertje voorkomen dat je jouw voedselpakket niet kunt ophalen. Bel van tevoren af op het telefoonnummer dat je hebt gekregen van onze administratie, dan kunnen wij je pakket nog verdelen onder andere mensen. Bij geen gehoor graag heel duidelijk je naam, geboortedatum en uitgiftepunt waar je jouw pakket ophaalt inspreken en de reden waarom je niet kan komen.

Zonder afmelding
Als je je pakket niet ophaalt en niet voor maandagmorgen bericht hebt gegeven, krijg je de volgende twee weken geen pakket.
Ben je verhinderd? Bel dan naar 06 – 53 509 356. Graag bellen voor woensdagmiddag 12 uur.

Ik kan mijn pakket niet ophalen. Mag ik mijn pakket een keer door iemand anders laten ophalen?

Ja, dat is mogelijk. In dat geval moet je diegene een briefje meegeven waarin staat dat je ermee akkoord gaat dat de heer/mevrouw (met de naam erbij) jouw pakket komt ophalen. Met duidelijk jouw naam erbij vermeld. Die persoon moet zich kunnen legitimeren.

Hoe dien ik een klacht in?

Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent. Heb je problemen met de inhoud van een voedselpakket, de werkwijze van de voedselbank of met één van onze vrijwilligers? Dan kan je een klacht indienen. Wij nemen elke klacht serieus! Hier lees je hoe je een klacht indient.

Steun ons met voedsel


Hoe kan ik voedsel doneren?

Als bedrijf
Je kan ons helpen met het leveren van voedsel dat je commercieel niet meer kunt verkopen, maar dat nog van prima kwaliteit is. Wij kopen niets in en zijn dus afhankelijk van onze leveranciers die producten beschikbaar stellen. Wil jij ons ook helpen? Neem dan contact op. Stuur een e-mail naar ln.da1563229595tsyle1563229595lknab1563229595lesde1563229595ov@of1563229595ni1563229595 of bel naar 06 – 123 322 78.

Als particulier 
Je kan ons helpen met het doneren van houdbare producten. Wij hebben een wensenlijstje om het je makkelijk te maken. En je kan bijvoorbeeld ook jouw kerstpakket doneren. Wanneer je de spullen zelf wilt brengen dan kan dat op donderdag tussen 09:30 – 13:00 uur of vrijdag tussen 08:30 – 10:30 uur op de Wigstraat 2 in Lelystad. Wil je van te voren even contact met ons opnemen? Ook als het gaat om grotere partijen. Bel naar telefoonnummer 06 – 123 322 78.

Waar kan ik het voedsel afleveren?

Als je voedsel wilt doneren dan kan je dat afleveren op de Wigstraat 2 in Lelystad. Wij zijn aanwezig op donderdag tussen 09:30 – 13:00 uur en vrijdag tussen 08:30 – 10:30 uur. Wil je van te voren even laten weten dat je komt? Bel naar 06 – 123 322 78.

Kan ik ook kleding of speelgoed doneren?

Nee, het is voor ons niet te organiseren om ook kleding en/of speelgoed onder onze klanten te verdelen. Wij richten ons uitsluitend op voedsel. Gelukkig zijn er in onze stad wel initiatieven op dit gebied. Wil je kleding of speelgoed doneren? Neem dan contact op met stichting IDO.

Steun ons financieel


Hoe kan ik geld geven aan Voedselbank Lelystad?

Er zijn volop mogelijkheden: jij kiest! Of je nu bedrijfsmatig of particulier ons wilt steunen. Je kan éénmalig geld geven. Je kan ook maandelijks doneren. Dat kan je overmaken op één van onze IBAN rekeningnummers NL18RABO0330596101 of NL45INGB0004866379. Hoeveel je geeft en hoe vaak je geeft: dat is aan jou.

Wij zijn in ieder geval met alle giften ontzettend blij. Daarmee kunnen wij namelijk blijven zorgen voor een tijdelijke steun in de rug voor de allerarmsten in onze stad. Lees meer over het doneren van geld.

Wat doet Voedselbank Lelystad met mijn geld?

Jouw geld krijgt altijd een nuttige bestemming. Want om wekelijks ruim 250 gezinnen waaronder zo’n 200 kinderen tot 18 jaar van voedsel te voorzien, maken we kosten. Gemiddeld zo’n 7 euro per voedselpakket. Dat is niet het voedsel zelf, dat ontvangen we gratis. Dat is ook niet het personeel, want we werken uitsluitend met vrijwilligers. Maar dat zijn kosten voor bijvoorbeeld transport, huisvesting en energie. Daar hebben wij jouw bijdrage hard voor nodig.

Krijg ik daar iets voor terug?

In ieder geval onze oprechte dankbaarheid! Met jouw bijdrage help je ons en de allerarmsten in onze stad! Daarnaast kan het een positieve bijdrage leveren aan het imago van jouw bedrijf. Wij vermelden jouw naam -als je wilt- op onze website. Leuke acties noemen we ook op social media. Wij denken graag met je mee wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Is de gift aftrekbaar van de belasting?

Wij zijn een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) en daarmee zijn giften aan onze stichting binnen de grenzen van de wet aftrekbaar bij de inkomstenbelastingaangifte. Lees meer informatie hierover op de website van de Belastingdienst.

De fiscaal aantrekkelijkste manier om te doneren aan Voedselbank Lelystad is de periodieke schenking. Leg je jouw donatie in een overeenkomst van de Belastingdienst vast, dan is de donatie aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.

Bij een eenmalige donatie geldt voor de fiscale aftrekbaarheid een drempel van 1% van het gezamenlijk inkomen met een maximum van 10% van het gezamenlijke inkomen.

Word vrijwilliger


Hoe word ik vrijwilliger bij Voedselbank Lelystad?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die ons helpen wekelijks zo’n 250 gezinnen waaronder zo’n 200 kinderen tot 18 jaar te voorzien van een aanvullend voedselpakket. Wil jij ook je steentje bijdragen, kijk dan op werkenbij.voedselbanklelystad.nl welke vacatures we nu hebben. Zit er niets voor je bij, maar wil je wel bij ons werken? Neem dan contact met ons op. Bel ons op 06 – 123 322 78, mail naar ln.da1563229595tsyle1563229595lknab1563229595lesde1563229595ov@of1563229595ni1563229595 of kom langs op de Wigstraat 2 in Lelystad. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden!

Welke functies heeft Voedselbank Lelystad?

We hebben hele diverse functies: van administratieve duizendpoten, chauffeurs en inlevende gastvrouwen tot coördinatoren, logistieke kanjers en sociale doeners. Op werkenbij.voedselbanklelystad.nl zie je onze vacatures op dit moment. Zit er niets voor je bij, maar wil je toch bij ons aan de slag? Bel ons op 06 – 123 322 78, mail naar ln.da1563229595tsyle1563229595lknab1563229595lesde1563229595ov@of1563229595ni1563229595 of kom langs op de Wigstraat 2 in Lelystad. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Wat krijg ik als vrijwilliger daarvoor terug?

Werken bij de voedselbank levert je veel waardering op. Je draagt letterlijk een steentje bij aan de maatschappij. Daarnaast krijg je er ook energie van en levert het leuke contacten en plezier op.  

Waarom is werken bij Voedselbank Lelystad zo leuk?

Natuurlijk omdat het dankbaar en nuttig werk is. Maar het is ook gezellig. Je ontmoet veel verschillende mensen. Je kunt je talenten volop inzetten en nieuwe ideeën of initiatieven waarderen we enorm. Je weet waar je het voor doet en dat geeft voldoening. Meestal kost het je maar een paar uurtjes per week. Eigenlijk heeft iedereen bij Voedselbank Lelystad zo z’n eigen reden.

Algemene vragen


Waarom is er een Voedselbank Lelystad?

Wij geloven dat we door tijdelijk voedselpakketten te verstrekken de allerarmsten in onze stad een steun in de rug kunnen geven. Want dat er nog steeds kinderen met honger naar school gaan, dan vinden wij niet oké. Daarnaast helpen wij ook mee voedselverspilling tegen te gaan. Lees meer op Waar staan we voor.

Wat zijn de adresgegevens van Voedselbank Lelystad?

Wigstraat 2
8223 EG Lelystad
Meer gegevens vind je op de pagina Contact.

Hoe kom ik in contact met Voedselbank Lelystad?

Je kan op verschillende manieren contact met ons opnemen. Bekijk de mogelijkheden op onze pagina Contact.

Waar zitten de uitgiftepunten van Voedselbank Lelystad?

In Lelystad zijn 6 uitgiftepunten waar klanten een pakket op kunnen halen. Om de privacy van onze klanten te beschermen geven wij niet de adressen van de uitgiftepunten. Wil je contact opnemen kijk dan bij de mogelijkheden op de pagina Contact.

Hoe kan ik een afspraak maken met Voedselbank Lelystad?

Wil je een afspraak maken of heb je andere vragen? Ga dan naar de pagina Contact. Daar zie je welke mogelijkheden er zijn.

Kan ik een rondleiding of voorlichting krijgen bij Voedselbank Lelystad?

Jazeker kan dat. Lees de mogelijkheden op de pagina’s Rondleiding en Voorlichting.

Hoe gaat Voedselbank Lelystad om met privacygegevens?

Wij waken met de grootst mogelijke zorg over de privacy van diegenen die de pakketten ontvangen. Jouw gegevens worden niet aan onbevoegden ter beschikking gesteld of ter inzage gegeven. De voedselbank en iedereen die bij de uitdeling of toekenning van de pakketten betrokken is, houdt zich hier strikt aan.

Hoe dien ik een klacht in?

Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent. Heb je problemen met de inhoud van een voedselpakket, de werkwijze van de voedselbank of met één van onze vrijwilligers? Dan kan je een klacht indienen. Wij nemen elke klacht serieus! Hier lees je hoe je een klacht indient.

Waarom Voedselbank Lelystad en de Korenaar?

Tegenwoordig is het gebruikelijk om als voedselbank de naam van je vestigingsplaats te noemen. In 2005 zijn we opgericht als stichting de Korenaar. Zo staan we ook officieel ingeschreven.