Veelgestelde vragen
Hieronder vindt je een lijst met veelgestelde vragen per onderwerp.
Voedselhulp aanvragen
Kom ik in aanmerking voor voedselhulp?
Of je in aanmerking komt voor voedselhulp hangt af van de hoogte van het leefgeld. Het leefgeld is het geld dat overblijft na aftrek van de vaste lasten van het inkomen. Hoeveel dit leefgeld mag zijn, hangt af van de samenstelling van het gezin. Je kunt dit vinden onder Regels en criteria.
Hoe vraag ik voedselhulp aan?
Aanvragen voor voedselhulp lopen altijd via een instelling. Er zijn vaste criteria voor het aanvragen van voedselhulp. Een instelling beoordeelt de aanvraag en kijkt of je in aanmerking komt voor voedselhulp. Voedselhulp is altijd een tijdelijke ondersteuning. In principe krijg je voedselhulp voor drie maanden. Daarna bepaalt een instelling of verlenging nodig is. Lees meer over Voedselhulp aanvragen.
Welke producten bieden jullie aan?
Bij het aanbieden van voedsel houden we zoveel mogelijk rekening met de Schijf van Vijf. We vinden het belangrijk dat onze klanten zoveel mogelijk gezonde en gevarieerde producten krijgen. Wat er beschikbaar is, hangt dus af van wat wij als voedselbank aangeleverd krijgen. Het aanbod is elke week anders. Het voedsel komt van bedrijven die het over hebben. We hebben wel een magazijn waar we altijd wat voorraad hebben. Zodat als we niets geleverd krijgen, we toch voedsel kunnen uitdelen. Voedselhulp is altijd een aanvulling, je kunt er niet een hele week van eten.
Hoe zit het met de houdbaarheidsdatum?
We volgen de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en controleren dat heel zorgvuldig, maar we worden ook zelf gecontroleerd door de NVWA. In onze winkel ligt soms voedsel dat over de datum is. Toch kun je het nog eten. Er zijn verschillende soorten houdbaarheidsdata. Veel dingen kun je lang na de datum op de verpakking nog eten. Lees meer over deze Houdbaarheidsdatum.
Hoe veilig is het voedsel dat Voedselbank Lelystad aanbiedt?
We houden ons strikt aan de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Ons voedsel is dus veilig. Ook werken we volgens het Handboek Voedselveiligheid. Lees meer over Voedselveiligheid.
Waar bevind de winkel zich?
Onze winkel is gevestigd aan de Wigstraat 2 in Lelystad. Je krijgt bericht van onze administratie wanneer je de winkel kunt bezoeken.
Hoe lang krijg ik voedselhulp?
Je krijgt drie maanden voedselhulp. Na deze drie maanden wordt je situatie opnieuw beoordeeld door een instelling.
Wie bepaalt of ik een voedselhulp krijg?
Een aanvraag gaat altijd via een instelling. Lees meer over Voedselhulp aanvragen.
Wat moet ik doen als ik niet langs kan komen?
Natuurlijk kunnen er momenten zijn waarop je niet aanwezig kunt zijn. Bel van tevoren naar het telefoonnummer dat je van onze administratie hebt gekregen, soms kun je een nieuwe afspraak maken. Alles wat niet wordt opgehaald, kan worden weggegooid. Alleen de houdbare producten gaan terug in het schap.
Ben je verhinderd? WhatsApp of bel naar 06 – 53 509 356.
Ik kan niet langskomen. Mag ik een keer door iemand anders producten laten ophalen?
Ja, dat is mogelijk. In dat geval moet je diegene een briefje geven waarop staat dat je ermee akkoord gaat dat de heer/mevrouw (met de naam erbij) producten voor je ophaalt. Met jouw naam duidelijk vermeld. Die persoon moet zich kunnen legitimeren.
Hoe dien ik een klacht in?
Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent. Heb je problemen met een product, de werkwijze van de voedselbank of met een van onze vrijwilligers? Dan kun je een klacht indienen. We nemen elke klacht serieus! Hier lees je hoe je een klacht indient.
Wanneer is de winkel open?
De winkel is open op woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag. Elke middag is opgedeeld in blokken. Onze administratie spreekt met je af wanneer je de winkel kunt bezoeken.
Steun ons met voedsel
Hoe kan ik voedsel doneren?
Als bedrijf
Je kunt ons helpen voedsel te leveren dat je niet langer commercieel kunt verkopen, maar dat nog steeds van uitstekende kwaliteit is. Wij kopen niets in en zijn daarom afhankelijk van onze leveranciers die producten leveren. Als je de spullen zelf wilt brengen kan dat op woensdag t/m vrijdag tussen 09:30 – 17:00 uur aan de Wigstraat 2 in Lelystad.
Neem voor grote partijen die opgehaald moeten worden of een stapelaar nodig hebben eerst contact op met voedselverwerving. Bel telefoonnummer 06 – 514 244 63.
Als particulier
Je kunt ons helpen door houdbare producten te doneren. Wij hebben een verlanglijst om het je gemakkelijk te maken. En je kunt bijvoorbeeld ook je kerstpakket doneren. Als je de spullen zelf wilt brengen kan dat op woensdag t/m vrijdag tussen 09:30 – 17:00 uur aan de Wigstraat 2 in Lelystad.
Welk voedsel kan ik doneren?
Als bedrijf
Om logistieke redenen ontvangen we liever veel producten van dezelfde soort, dus bijvoorbeeld liever 50 pakken spaghetti dan meerdere pakken pasta. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op. Bel telefoonnummer 06 – 514 244 63 of stuur een e-mail naar .
Als particulier
Onze voorkeur gaat uit naar lang houdbare producten. Wij hebben een verlanglijst om het je makkelijk te maken.
Waar kan ik het voedsel afleveren?
Als je voedsel wilt doneren kun je het afleveren aan de Wigstraat 2 in Lelystad. We zijn aanwezig van woensdag tot en met vrijdag tussen 09:30 – 16:00 uur.
Kan ik ook kleding of speelgoed doneren?
Nee, het is voor ons niet mogelijk om te organiseren dat we ook kleding en/of speelgoed uitdelen aan onze klanten. We richten ons uitsluitend op voedsel. Gelukkig zijn er wel initiatieven op dit gebied in onze stad. Wil je kleding of speelgoed doneren? Neem dan contact op met stichting IDO.
Steun ons financieel
Hoe kan ik geld geven aan Voedselbank Lelystad?
Er zijn genoeg opties: jij kiest! Of je ons nu zakelijk of privé wilt steunen. Je kunt eenmalig geld geven. Je kunt ook maandelijks doneren. Je kunt geld overmaken via iDEAL of handmatig op een van onze IBAN rekeningnummers NL18RABO0330596101 of NL45INGB0004866379. Hoeveel je geeft en hoe vaak je geeft: dat bepaal je zelf.
We zijn heel blij met alle donaties. Zo kunnen we de armste mensen in onze stad blijven ondersteunen. Lees meer over geld doneren.
Wat doet Voedselbank Lelystad met mijn geld?
Jouw geld krijgt altijd een nuttige bestemming. Want om wekelijks meer dan 300 gezinnen, waaronder zo’n 300 kinderen tot 18 jaar, van voedsel te voorzien, maken we kosten. Dat is niet het eten zelf, dat krijgen we gratis. Ook niet het personeel, want we werken uitsluitend met vrijwilligers. Maar dat zijn wel kosten zoals vervoer, huisvesting en energie. Daar hebben we jouw bijdrage hard bij nodig.
Krijg ik daar iets voor terug?
In ieder geval onze oprechte dank! Met jouw bijdrage help je ons en de allerarmsten in onze stad! Daarnaast kan het een positieve bijdrage leveren aan het imago van je bedrijf. Wij vermelden je naam -als je dat wilt- op onze website. Ook vermelden we leuke acties op social media. We denken graag met je mee wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Is de gift aftrekbaar van de belasting?
Wij zijn een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) en daarom zijn giften aan onze stichting, binnen de grenzen van de wet, aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting. Lees meer informatie hierover op de website van de Belastingdienst.
De fiscaal meest aantrekkelijke manier om te doneren aan Voedselbank Lelystad is de periodieke schenking. Als je je schenking vastlegt in een door de Belastingdienst verstrekte overeenkomst, is de schenking aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
Voor een eenmalige schenking geldt een drempel van 1% van het gezamenlijk inkomen met een maximum van 10% van het gezamenlijk inkomen voor de fiscale aftrekbaarheid.
Word vrijwilliger
Hoe word ik vrijwilliger bij Voedselbank Lelystad?
We zijn altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die ons helpen om wekelijks voedselhulp te bieden aan ongeveer 300 gezinnen, waaronder zo’n 300 kinderen tot 18 jaar. Wil je een bijdrage leveren, bekijk dan onze actuele vacatures op werkenbij.voedselbanklelystad.nl. Staat er niets voor je bij, maar wil je wel graag bij ons werken? Neem dan contact met ons op. Bel ons op 06 – 123 322 78, mail naar of kom langs op de Wigstraat 2 in Lelystad. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden!
Welke functies heeft Voedselbank Lelystad?
We hebben heel diverse functies: van administratieve duizendpoten, chauffeurs en inlevende gastvrouwen tot coördinatoren, logistieke tovenaars en sociale doeners. Op werkenbij.voedselbanklelystad.nl zie je onze actuele vacatures. Zit er niets voor je bij, maar wil je toch bij ons werken? Bel ons op 06 – 123 322 78, mail naar of kom langs op de Wigstraat 2 in Lelystad. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Wat krijg ik als vrijwilliger daarvoor terug?
Werken bij de voedselbank geeft je veel waardering. Je draagt letterlijk bij aan de maatschappij. Het geeft je ook energie, leuke contacten en plezier.
Waarom is werken bij Voedselbank Lelystad zo leuk?
Natuurlijk omdat het dankbaar en nuttig werk is. Maar het is ook gezellig. Je ontmoet veel verschillende mensen. Je kunt je talenten ten volle benutten en nieuwe ideeën of initiatieven worden zeer gewaardeerd. Je weet waarvoor je het doet en dat geeft voldoening. Meestal kost het maar een paar uur per week. Eigenlijk heeft iedereen bij Voedselbank Lelystad zo zijn eigen reden.
Algemene vragen
Waarom is er een Voedselbank Lelystad?
We geloven dat we door voedselhulp te bieden de armsten in onze stad een helpende hand kunnen bieden. Want we vinden het niet goed dat er nog steeds kinderen met honger naar school gaan. We helpen ook voedselverspilling tegen te gaan. Lees meer bij Waar staan we voor.
Wat zijn de adresgegevens van Voedselbank Lelystad?
Wigstraat 2
8223 EG Lelystad
Meer informatie vind je op de Contact pagina.
Hoe kom ik in contact met Voedselbank Lelystad?
Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Bekijk de mogelijkheden op onze Contact pagina.
Waar zit de winkel van Voedselbank Lelystad?
Onze winkel, waar klanten producten kunnen ophalen, is gevestigd aan de Wigstraat 2 in Lelystad. Als je contact met ons wilt opnemen, bekijk dan de mogelijkheden op de Contact pagina.
Hoe kan ik een afspraak maken met Voedselbank Lelystad?
Wil je een afspraak maken of heb je andere vragen? Ga dan naar de Contact pagina. Daar kun je zien welke mogelijkheden er zijn.
Kan ik een rondleiding of voorlichting krijgen bij Voedselbank Lelystad?
Ja, dat kan. Lees de mogelijkheden op de pagina’s Rondleiding en Voorlichting.
Hoe gaat Voedselbank Lelystad om met privacygegevens?
We gaan uiterst zorgvuldig om met de privacy van degenen die voedselhulp ontvangen. Je gegevens worden niet ter beschikking gesteld aan onbevoegden of ter inzage gegeven. De voedselbank en iedereen die betrokken is bij de uitdeling of toekenning van producten houden zich hier strikt aan.
Hoe dien ik een klacht in?
Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent. Heb je problemen met een product, de werkwijze van de voedselbank of met een van onze vrijwilligers? Dan kun je een klacht indienen. We nemen elke klacht serieus! Hier lees je hoe je een klacht kunt indienen.
Wanneer is de winkel open?
De winkel is open op woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag. Elke middag is opgedeeld in blokken. Onze administratie spreekt met je af wanneer je de winkel kunt bezoeken.