Voedselbank Lelystad neemt nieuwe koelauto in gebruik

Hoe belangrijk een vrachtwagen is voor de voedselvoorziening aan mensen die tijdelijk niet in staat zijn om dagelijks voldoende en gezond voedsel op tafel te zetten, bleek bij de ingebruikname van de nieuwe koelauto door Voedselbank Lelystad. Tientallen betrokken vrijwilligers, relaties, sponsors en donateurs waren maandag 17 juli aanwezig om de officiële levering van de nieuwe koelauto bij te wonen. “Hier kunnen we weer jaren mee vooruit,” concludeerde bestuursvoorzitter Theo Grootjen nadat hij de autosleutels in ontvangst had genomen en de eigendomsoverdracht aan Voedselbank Lelystad een feit was.

In zijn toespraak memoreerde hij de druk die op de zoektocht naar een geschikte vrachtwagen had gestaan: ‘De bestaande bedrijfswagen met oplegger was dringend aan vervanging toe, de onderhoudskosten liepen op, en het aanbod aan geschikte en betaalbare vrachtwagens was klein. We waren dan ook erg blij met de buitenkans die EUB Trucks van Urk ons bood: een prima wagen met weinig kilometers op de teller. Dankzij een toezegging voor de helft van de investeringskosten van Voedselbanken Nederland, bijdragen van fondsen, sponsoren en talloze particuliere donateurs kunnen we ons de investering van € 140.000,- veroorloven.”

Oranjefonds
Het Oranjefonds heeft de aanvraag van Voedselbank Lelystad met een substantiële bijdrage van € 20.000,- gehonoreerd. Dit fonds heeft als doelstelling ‘een samenleving waarin iedereen mee kan doen en niemand er alleen voor staat’. Voedselbanken dragen in belangrijke mate bij aan die doelstelling. 

Rabo-cheque 
Een belangrijke bijdrage was ook die van het lokale Coöperatief Dividend van Rabobank Het Nieuwe Land. Dat werd bij de ingebruikname van de vrachtwagen zichtbaar gemaakt door de symbolische uitreiking van een cheque van € 20.000,- door Janet Klijnstra, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Rabobank. “Rabobank reserveert jaarlijks een deel van de winst voor aanvragen die bijdragen aan lokale maatschappelijke initiatieven zoals het project van de voedselbank,” aldus Janet Klijnstra. “We ondersteunen hiermee graag de hulp die mensen door een moeilijke periode heen moet helpen. Op deze manier kunnen we daadwerkelijk iets teruggeven aan de samenleving, dat is waar het lokale Coöperatief Dividend voor bedoeld is.” 

Herkenbaar en in stijl
De nieuwe koelauto van Voedselbank Lelystad wordt een opvallende verschijning op de weg. De vrachtwagen valt op door zijn kleurstelling en is herkenbaar aan de prints in de huisstijl van de Vereniging van Voedselbanken Nederland, waar de Lelystadse voedselbank bij is aangesloten. De belettering is aangebracht door MEMO Reclame. Dit Lelystadse bedrijf bestaat nu 50 jaar en neemt de kosten van het printen en beplakken van de koelauto voor eigen rekening. 

Nieuwe chauffeursploeg
Voor het besturen van de nieuwe vrachtwagen is uit het vrijwilligersbestand van Voedselbank Lelystad een chauffeursploeg samengesteld. Waar voor de oude bestelwagen nog kon worden volstaan met rijbewijs BE, is voor de nieuwe koelauto het vrachtwagenbewijs (rijbewijs C) nodig. Een deel van de chauffeurs is of gaat nog in opleiding. Voorzitter Theo Grootjen gaf de autosleutels na de eigendomsoverdracht door aan de coördinator logistiek, Henk Fernhout, met het verzoek om voorzichtig en verantwoordelijk om te gaan met de nieuwe koelauto. 

Sponsorwervingsactie
Tegelijk met de feestelijke ingebruikname van de nieuwe vrachtwagen is Voedselbank Lelystad een wervingsactie gestart voor het vullen van reclamevlakken op de zijkanten van de wagen. Daarmee hoopt de voedselbank voldoende geld op te halen om een belangrijk deel van alle jaarlijkse kosten van de vrachtwagen te kunnen betalen. Bedrijven die geïnteresseerd zijn in naamsvermelding op de nieuwe vrachtwagen van de Voedselbank kunnen contact opnemen met de secretaris: Kees van den Haspel, , 06 – 12332278 of met Dirk Jan Verdoorn, oud-voorzitter van Bedrijfskring Lelystad. Hij maakt zich de komende periode sterk om bedrijven te werven als sponsor voor de Voedselbank. Voor geïnteresseerde bedrijven is een leaflet beschikbaar met informatie over de advertentiemogelijkheden en bijbehorende tarieven. Deze informatie kan worden opgevraagd via onder vermelding van ‘sponsorinformatie’.